Mag een auto van rechts altijd voorrang pakken?

Ik stak een gelijkwaardige kruising over met een boottrailer erachter van 7 meter lengte, binnen de bebouwde kom dus je mag maar 30 KM per uur rijden.
mij is geleerd tijdens de rijlessen dat je een kruising rustig moet benaderen. de auto van rechts kwam met hoge snelheid aan rijden en ramde zijn auto zo in de trailer terwijl ik al over de helft van de kruising was met de boottrailer en ook geen overzicht meer had op de aanstormende auto. de jongen (23 jaar oud) verklaarde alleen maar: "ik kwam van rechts" maar dit werkt zo toch niet? ik moet toch met auto en trailer de kans krijgen om over te steken, de totale lengte auto en trailer zal ongeveer 12 meter lang zijn. en die bestuurder remde niet af of niks hij reed ze hard in de trailer dat ie aan de andere kant van de weghelft een verkeersbord uit de grond sloeg.

Toegevoegd na 5 minuten:
hij heeft de trailer over de helft geraakt, was dus al voor meer als de helft met de trailer de kruising gepasseerd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Antwoorden (8)

In zulke gevallen is het verstandig om de politie er bij te roepen. evt kunnen de verkeersongevallenanalysten kunnen dan het ongeval beoordelen.

van rechts komen houdt zeker niet in dat je altijd maar door kan jakkeren, ongeacht de situatie ter plaatse. is een erg domme actie van deze jongen geweest. kruisingen dienen met gepaste snelheid te worden genaderd, en als de doorgang geblokkeerd is, dan moet je stoppen, ook al kom je van rechts.

het is nu, voor de schuldvraag, van belang of jij had kunnen en moeten stoppen voor de persoon van rechts. dit is afhankelijk van snelheid tegenpartij en van afstand van tegenpartij tot kruising op moment dat jij kruising naderde. deze vragen kan de voa vaak beantwoorden, echter niet in alle gevallen komt de voa ter plaatse. is oa afhankelijk de grootte van de schade en uiteraard van hoe druk ze het hebben.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
politie zal wel een mutatie maken in BVH. er wordt niet standaard meer een verkeersongevallenregistratie opgemaakt. echter als jouw verzekering bij de politie aanklopt om meer informatie, dan zal wel alsnog die registratieset worden opgemaakt.
Er is ook nog zoiets als anticiperen en het lijkt erop dat dit hier niet gebeurt is. Volgens mij gaat dat altijd voor. Om je gelijk te krijgen, als je dat al hebt, heb je denk ik wel een proces verbaal van de politie nodig en/of getuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men dient zich te houden aan een bepaalde volgorde van belangrijkheid in het verkeer mbt de wegenverkeerswet.

AANWIJZINGEN GAAN BOVEN VERKEERSTEKENS.
VERKEERSTEKENS GAAN BOVEN GEDRAGREGELS.

Het is van de bestuurder die van rechts kwam een gedragsregel.
De snelheid was te hoog, en de botsing ontstond NA het oversteken met uw combinatie. (de trailer werd geraakt)

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de goede orde; men heeft het recht van doorgaan,
maar men mag het niet nemen als het de verkeers -veiligheid in gevaar brengt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In situaties als deze is het zo dat jij voorrang moet geven aan verkeer dat van rechts komt. Maar dan moet jij dat verkeer wel kunnen zien.

Er zijn nu twee mogelijkheden - ik ken de situatie niet, dus je zult zelf moeten bepalen welke van deze twee mogelijkheden hier van toepassing is.

EERSTE MOGELIJKHEID (voordelig voor jou)

Jij had, VOORDAT je de kruising opreed, niet kunnen zien dat er iemand van rechts kwam. Voor zover jij kon zien kwam er niemand aan, maar verder dan een bocht of een obstakel kun jij natuurlijk niet kijken.

Je reed dus de kruising op omdat, voor zover jij had kunnen nagaan, er geen verkeer van rechts kwam.

Dat er DAARNA plotseling iemand verschijnt, doet niets af aan het feit dat jij een perfecte chauffeur was. Hij ramt jou, en aan de plek van de botsing is duidelijk te zien dat hij pas veel later dan jij de kruising opkwam.

In dit geval ligt de aansprakelijkheid enkel en alleen bij de ander. Jou valt niets te verwijten.

TWEEDE MOGELIJKHEID (nadelig voor jou)

Jij had al VOORDAT je de kruising opreed de ander kunnen zien aankomen.

In dat geval had je de kruising niet mogen oprijden. Door de kruising op te rijden, heb je hem namelijk de vrije doorgang belemmerd.

Maar jij bent toch de kruising opgereden. Dat was dan een fout van jou.

De ander heeft jou echter geraakt. Dat wil zeggen dat hij niet goed heeft gekeken, dan wel te hard heeft gereden. Hij had zijn snelheid zodanig moeten aanpassen dat hij had kunnen stoppen, ook voor mensen die onterecht de kruising opreden.

Aangezien hij dat niet heeft gedaan, is hij medeschuldig aan het ongeval. Dat betekent dat de aansprakelijkheid en de schade over beide partijen zullen worden verdeeld. Hoe de verdeelsleutel zal zijn, zullen de verzekeraars of eventueel de rechter bepalen.

Alles draait dus om de vraag hoe de situatie eruitzag vlak VOORDAT jij de kruising opreed. De belangrijkste vraag is of jij hem had kunnen zien aankomen. Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden. Daarna komt het probleem hoe je dat antwoord overbrengt aan de verzekeraar / politie / rechter.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens. De andere bestuurder had een zodanige snelheid moeten rijden dat hij kon stoppen als hij niet door kon rijden. Er kan immers ook een auto stilstaan op een onhandige plaats, een kind op straat lopen, of wat dan ook. Voorrang néém je niet, maar a) je ziet dat je die krijgt of b) je ziet dat de weg vrij is. De andere kant is: zag jij de ander al naderen en dacht je er nog wel voor langs te kunnen, of was het kruispunt zo onoverzichtelijk dat je langzamer had moeten rijden om eventueel op tijd te rijden om voorrang te kunnen verlenen, óf kwam die ander zo hard aanrijden dat je dat onmogelijk kan zien aankomen? In dat geval zal ook naar jouw gedrag gekeken worden. Als je immers een auto ziet naderen van rechts - al is het op afstand - dan moet je zélf ook rekening houden met het feit dat je een lange trailer achter je aantrekt. Gezien het feit dat VS ergens schrijft dat de ander nog op grote afstand was, gok ik op een gedeelde schuld. Tenzij de ander eerst langzaam reed en is gaan gassen zodra hij VS over zag steken met de trailer, maar zoiets lijkt me, behalve onwaarschijnlijk, lastig bewijsbaar. Plusje!
Voorrang NEMEN is zeker niet toegestaan.
Als jij al zover was dat de kruising niet meer vrij was en er komt een auto van rechts en deze rijd door en rijdt jou aan dan is de persoon die zegt "van rechts" te komen fout en zal als schuldige worden aangewezen.
Juridisch en verzekeringstechnisch hoef je niets te vrezen.
Het gelijk staat aan jouw kant en de tegenpartij zal op de blaren moeten zitten.

Toegevoegd na 20 uur:
Er is in dit geval sprake van moedwillige aanrijding.
De bestuurder van rechts had moeten stoppen net zoals dat van jou verlangd wordt wanneer je een auto van rechts aan ziet komen en deze zo dicht bij is dat je hem zou hinderen wanneer je door rijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een tricky one.
Heb dit al eens eerder mogen ervaren met een lijnbus.
Hier is namelijk een nuance verschil die veel gaat uitmaken en heeft mij ( of de firma ) ook geholpen.

Hij kwam in dit geval tegen u aan, u niet tegen hem.
In deze situatie was u al reeds gebruiker van het kruispunt ongeacht of hij van rechts komt.
En dat is aan te tonen door de schade aan uw zijkant.
Hij had in deze situatie moeten wachten tot de kruising vrij was alvorens hij opreed.
De kreet ik kwam van rechts gaat in deze situatie dus niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat hij de lage trailer niet heeft gezien en dacht dat jij al voorbij was, dat verklaart het niet remmen.

Toch vind ik dat jij fout zat want hij heeft je kunnen raken dus je was helemaal niet over de kruising heen want JIJ moet ook rekening houden met het feit dat jij lang bent dus je had juist een keer extra moeten kijken of je wel KON oversteken.

Zolang je geen getuigen hebt en als er geen bewijs is dat hij (veel) te hard reed denk ik dat jij niet zo sterk staat. Als dat wel bewezen is heb je natuurlijk wel kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de wet mag je 50 in de bebouwde kom.... Verder gaat het om BEWIJZEN, als jij niet kan bewijzen dat hij inderdaad echt veel te hard reed heb je een probleem, dat probeer ik uit te leggen. Nogmaals: ik denk dat de lage trailer hem niet echt opgevallen is (waarschijnlijk omdat hij niet zat op te letten). Natuurlijk hoop ik wel dat je gelijk krijgt maar je moet wel goede bewijzen hebben. Verder nogmaals: ik denk dat je had moeten wachten met je lange trailer, geen risico's nemen en je hebt de auto heus wel zien aankomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met je verhaal maar nogmaals, je moet het wel kunnen bewijzen.... en ik weet niet of jouw opsomming genoeg is, de ander kan natuurlijk ook met een opsomming komen (ik gooide mijn stuur om bijv om maar liever de trailer te raken).
In de WegenverkeersWet staat: .. verkeer komende van rechts dient voorrang verleend te worden..

De oplettende lezer maakt hier op uit dat "voorrang van rechts" in de WegenverkeersWet feitelijk niet bestaat.